إعلان

الولايات المتحدة واليمن توقعان على اتفاق بشأن الملكية الثقافية وتوسعان نطاق التعاون ليشمل حماية التراث الثقافي والمحافظة عليه

قامت مساعدة وزير الخارجية للشؤون التعليمية والثقافية لي ساترفيلد والسفير اليمني في الولايات المتحدة محمد الحضرمي والمبعوث الأمريكي الخاص إلى اليمن تيم ليندركينغ بالتوقيع يوم الأربعاء على اتفاق ثنائي بشأن الملكية الثقافية من شأنه أن يجدد ويوسع نطاق الحمايات التي وضعت للملكية الثقافية اليمنية في العام 2020 على أساس طارئ.

إعلان

ويمثل التوقيع على هذا الاتفاق محطة بارزة في العلاقات الثنائية بين الولايات المتحدة واليمن وإطار عمل للتعاون بين البلدين من أجل محاربة الإتجار بالملكية الثقافية وتشجيع التبادل الشرعي لأغراض ثقافية وتعليمية وعلمية. ويبني هذا الاتفاق على التعاون الأمريكي طويل الأمد للحفاظ على التراث الثقافي اليمني من خلال منح صندوق السفراء الأمريكيين للمحافظة على التراث الثقافي للشركاء من المنظمات غير الحكومية، والتي بلغت إجمالي 550 ألف دولار وتراوحت بين ترميم المباني التاريخية والحفاظ على المخططات القديمة. ويبني إبرام هذا الاتفاق أيضا على دعم إدارة بايدن-هاريس للحل المستدام للنزاع اليمني ويعيد التأكيد على الدعم الأمريكي للسيادة اليمنية.

كانت الولايات المتحدة ثابتة في التزامها بحماية التراث الثقافي والمحافظة عليه في مختلف أنحاء العالم وفرض القيود على الإتجار بالملكية الثقافية، وهو نشاط يستخدم لتمويل الإرهابيين والشبكات الإجرامية في أغلب الأحيان. وقد تفاوضت وزارة الخارجية على اتفاق الملكية الفكرية بين الولايات المتحدة واليمن بموجب قانون أمريكي يطبق اتفاقية اليونسكو للعام 1970 بشأن التدابير الواجب اتخاذها لحظر ومنع استيراد وتصدير ونقل ملكية الممتلكات الثقافية. وينضم اليمن بتوقيعه على هذا الاتفاق إلى 25 شريكا للولايات المتحدة في مجال الملكية الثقافية. بالإضافة إلى ذلك، تبقى القيود الأمريكية الطارئة الخاصة بالتصدير مرعية الإجراء فيما يتعلق بالملكية الثقافية في أفغانستان والعراق وسوريا.

السفير فاجن: “إن اتفاقية الملكية الثقافية التي وقعناها للتو مهمة جدًا للتراث الثقافي في اليمن. نأمل أن تمكننا الاتفاقية من الوصول إلى المزيد من التمويل لمساعدة الحكومة اليمنية في مكافحة تهريب الآثار اليمنية إلى الولايات المتحدة ودول أخرى، وأن تزيد من تعاوننا مع الحكومة كما يتضح من عدد القطع الأثرية المنهوبة التي تحفظت عليها الشرطة الأمريكية وأعادتها إلى اليمن. نحن نتطلع إلى اليوم الذي يعود فيه السلام إلى اليمن وسيساعد التراث الثقافي والسياحة في تعزيز الاقتصاد اليمني.”

الولايات المتحدة واليمن توقعان على اتفاق بشأن الملكية الثقافية وتوسعان نطاق التعاون ليشمل حماية التراث الثقافي والمحافظة…

تم النشر بواسطة ‏U.S. Embassy Yemen- السفارة الامريكية في اليمن‏ في الثلاثاء، ٥ سبتمبر ٢٠٢٣

United States and Yemen Sign Cultural Property Agreement, Extends Cooperation to Protect and Preserve Cultural Heritage

On Wednesday, Assistant Secretary of State for Educational and Cultural Affairs Lee Satterfield and Ambassador of Yemen to the United States Mohammed Al-Hadhrami, accompanied by the Department’s Special Envoy for Yemen Tim Lenderking, signed a bilateral cultural property agreement that renews and extends protections for Yemeni cultural property which were put in place in 2020 on an emergency basis.

The signing of this agreement is a major milestone in the U.S.-Yemen bilateral relationship and is a framework for cooperation between the two countries to combat cultural property trafficking, while encouraging its legal exchange for cultural, educational, and scientific purposes. The agreement builds on the United States’ long-term collaboration to preserve Yemen’s cultural heritage through U.S. Ambassadors Fund for Cultural Preservation grants to NGO partners totaling more than $550,000 and ranging from the restoration of historic buildings to the preservation of ancient manuscripts. The signing of this agreement also builds on the Biden-Harris Administration’s support for a durable resolution to the Yemen conflict and reaffirms U.S. support for Yemeni sovereignty.

The United States has been unwavering in its commitment to protect and preserve cultural heritage around the world and to restrict trafficking in cultural property, which is often used to fund terrorist and criminal networks. The U.S.-Yemen cultural property agreement was negotiated by the State Department under the U.S. law implementing the 1970 UNESCO Convention on the Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export and Transfer of Ownership of Cultural Property. With this agreement, Yemen joins 25 existing U.S. bilateral cultural property agreement partners. In addition, U.S. emergency import restrictions remain in place on cultural property from Afghanistan, Iraq, and Syria.

Ambassador Fagin: “The cultural property agreement we have just signed is very important to cultural heritage in Yemen. It is our hope that the agreement will enable us to access more funding to help the Yemeni government fight the trafficking of Yemeni artifacts into the United States and other countries, and that it will increase our cooperation with the government as evidenced by the number of looted objects seized by U.S. law enforcement and returned to Yemen. We look forward to the day that peace has returned to Yemen and cultural heritage and tourism will help strengthen the economy.”

إعلان

اترك هنا تعليقك وشاركنا رأيك